Julkilausumat

7.3.2019

Arjen ympäristötekoja

Nuorilla ja nuorilla aikuisilla on suuri ilmastohuoli. Ahdistus voi lamauttaa, mutta toiminta, ja tieto siitä, että asioille tehdään jotain, auttaa: Juttele opettajan ja kaveriesi kanssa. Kerro huolestasi ja jaa ajatuksiasi! Kävele, pyöräile ja opettele kulkemaan bussilla. Tee yhteistyötä ja jaa muiden kanssa – jakamalla saat enemmän!  Maista uutta ruokaa ennakkoluulottomasti. Valitse lautaselle enemmän kasviksia. Opettele koodaamaan ja käyttämään teknologiaa. Tee itse pelejä!  Kun tarvitset uutta, selvitä mikä on laadukasta ja hanki kestävää. Kaiken ei tarvitse olla uutta ja kaikkea ei tarvitse omistaa.  Liiku luonnossa ja ulkoile! Saat hyvän kunnon, terveyttä ja hyvää mieltä.  Korjaa, kunnosta ja valmista itse ruokaa. Opettele uusia taitoja. Lajittele roskat roskiksiin.

Me aikuiset siirrämme elämäntapojamme uusille sukupolville, vaikka haluaisimme opettaa heille kestävämpää elämäntapaa.  Mitä jos opettaisimme lapset ja nuoret katsomaan tuotteiden alkuperää, kasvattamaan itse ruokaa, korjaamaan ja kunnostamaan rikki mennyttä, hyödyntämään olemassa olevia resursseja ja toimimaan osana jakamistaloutta?  Mitä jos opettaisimme ajamaan sähköpyörää, käyttämään julkista liikennettä, kokkaamaan itse, ja innovoimaan palveluita tuotteiden sijaan?  Mitä jos opettaisimme keräämään roskat luonnosta ja tarkkailemaan lähivesistöjen kuntoa? Mitä jos opettaisimme asentamaan ja huoltamaan aurinkopaneeleita ja valitsemaan kestävän sähkösopimuksen? Voisimmeko ilmastotietoisuuden lisäksi levittää kestävyysosaamista?

Energiamurros on tulossa, se on hyvä aikuisten ymmärtää. Nuoret tarvitsevat uusia taitoja. Suomalaisilla on samalla hyvät bisnesmahdollisuudet energia-, vesi- ja kiertotalousasioissa. Tulevaisuus ei ole luopumista, vaan täynnä toivoa!

Heinolan Kokoomusnaiset ry

Kokoomus.fi - Kokoomuslaisia keinoja ympäristöhaasteisiin: Vapaus tarvitsee vastuuta