Kansanedustaja Sanni Grahn-Laasonen: Nyt ei ole varaa lupailla liikoja

13.2.2014

Kansanedustaja Sanni Grahn-Laasonen (kok) on huolissaan, että puolueet alkavat vaalien lähestyessä taas lupailla liikoja. Hän viittaa Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Kimmo Tiilikaisen puheisiin (HS 13.1.), joiden mukaan Keskusta hallitukseen päästessään peruisi kotihoidon tukeen tehdyt rakenteelliset muutokset.

"Jos on yhtään kuunnellut valtiovarainministeriön valtiosihteeriä Martti Hetemäkeä, tietää, ettei seuraavan hallituksen eteen tulevat ratkaisut ole yhtään helpompia kuin tämänkään. Suomen taloutta ja toisaalta uskottavuutta luottoluokittajien silmissä ei vie eteenpäin se, jos aletaan listata peruttavia päätöksiä", Grahn-Laasonen painottaa.

"Kertokaa mieluummin, mistä te leikkaatte ja miten te uudistatte. On helppo sanoa 'ei' kaikelle, kuten Keskusta nyt tekee", hän ihmettelee.

Grahn-Laasonen toivoo hallitukselta kunnianhimoista talouden tasapainotusohjelmaa kehysriihessä.

"Tärkeintä ei ole aikataulu tai keskustelu siitä, jaksotetaanko vai ei. Tärkeintä on, että tehdään uskottavia päätöksiä, jotka viedään loppuun asti."

Grahn-Laasonen muistuttaa, että rakenteelliset uudistukset toimivat paremmin kuin budjettisopeuttaminen, vaikka sitäkin tarvitaan. Esimerkiksi työttömyyden alentaminen paikkaa tehokkaasti julkista taloutta, kuten Saksassa on nähty.

Kansanedustaja Sanni Grahn-Laasonen, puh 040 732 8340