Mirka Salomäki: VISAMÄEN LIIKENNETURVALLISUUTTA PARANNETTAVA

28.2.2014

Visamäen alue Hämeenlinnassa on viime vuosina kasvanut väkimäärältään ja yrityspohjaltaan huomattavasti. Alueen liikennejärjestelyt ovat kuitenkin jääneet kehityksessä jälkeen.

Visamäessä liikennöi alueen asukkaita, päiväkotilapsia vanhempineen, HAMK:n opiskelijoita ja henkilökuntaa sekä useiden yritysten työntekijöitä ja asiakkaita. Erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallinen liikkuminen on tällä hetkellä haastavaa. ”Läheltä-piti” – tilanteita on jo sattunut useita.

Suojateitä on liian vähän, pyöräteitä ja jalkakäytäviä puuttuu ja ajonopeudet ovat paikoin suuria. Lisäksi alueella on katuja, jotka ovat liian kapeita vilkkaalle liikenteelle. Myös jalankulkuteiden valaistus erityisesti Visamäentiellä on riittämätöntä.

Ongelma korostuu erityisesti talvisin, jolloin kadut kapenevat entisestään lumen takia.  Visamäentien linja-autopysäkille mentäessä joutuu kulkemaan ajotien reunaa, koska pysäkin ympäristössä ei ole jalkakäytävää tai pyörätietä. Nurmialueille on syntynyt mutaisia polkuja. Jalankulku- ja suojateiden huonon sijoittelun takia opiskelijat ylittävät tien milloin mistäkin.

Visamäen pellolle ollaan parhaillaan laatimassa uutta kaavaa. Kaavaa suunniteltaessa tulisi ehdottomasti ottaa huomioon myös alueen tämänhetkiset ongelmakohdat.

Hämeenlinnan Kokoomusnaiset on tehnyt kuntalaisaloitteen liikennejärjestelyjen parantamiseksi. Esitämme aloitteessa esimerkiksi hidastetöyssyjen ja korotettujen suojateiden sijoittelua erityisesti Visamäen päiväkodin ja leikkipuiston läheisyyteen, keskelle ajotietä päättyvän kevyen liikenteen väylän jatkamista Visamäentien Visakylän puolelle, sekä suojateiden ja valaistuksen lisäämistä alueella.

Melko pienillä muutoksilla Visamäen alueesta tulisi asukkailleen ja muille käyttäjille turvallisempi ja entistä viihtyisämpi asuinalue.

Hämeenlinnan Kokoomusnaiset ry.

Mirka Salomäki, puheenjohtaja