Kirjoitukset

Mikä lääkkeeksi vauvakatoon?

16.11.2019

Edellisen hallituksen aikana lanseerattiin “synnytystalkoot” ja alkoi suuri keskustelu siitä, miksi Suomessa ei synny enää lapsia. Keskustelu on ollut rikasta ja useita erilaisia lääkkeitä onkin jo keksitty syntyvyyden lisäämiseksi. Jotkut kunnat tarjoavat rahaa jokaisesta syntyneestä lapsesta ja isiä kannustetaan pitämään isyysvapaitaan työelämän tasa-arvoistamiseksi. Minun mielestäni erilaisten kannustimien keksiminen on sama asia kuin hometalossa pelkän katon remontointi. Se ei ratkaise asian ydintä. Pikavippien sijaan meidän pitää kehittää kulttuuriamme ja tapaamme puhua vanhemmuudesta sekä lapsista. Ja sosiaalisessa mediassa tapahtuva kiusaaminen ihmisten ratkaisujen suhteen tulee lopettaa heti!

Tulevien sukupolvien syyllistäminen lapsettomuudesta ja jatkuva muistutus eläkkeistä tulee myös lopettaa tämän aiheen ympärillä. Mikäli haluamme veronmaksajia lisää, on siihen paljon nopeampia keinoja kuin syntyvyyden lisääminen, sillä vaikka länsimaissa syntyvyys laskee, niin maapallo kärsii edelleen ylikansoittumisesta. Minä uskonkin, että kaikki tämä syyllistäminen ja mystisen kiireen luominen urakehitykseen on vaikuttanut siihen, että Suomessa on suuri kuilu toteutuneen ja toivotun lapsiluvun välillä tai ainakin näin juuri tehdystä perhebarometrista voidaan huomata. Muistan itsekin itkeneeni vessassa, toivottu positiivinen raskaustesti kädessä, että urani sekä elämäni oli nyt tässä. Onneksi olen voinut jälkikäteen todeta, että elämä on vasta edessä.

Vanhemmuus ja lapsen saaminen mullistavat monen elämän, niin henkisesti kuin fyysisestikin ja juuri näistä syistä on tärkeää saada tukea sekä aikuisten seuraa uusien kokemuksien äärellä. Kenenkään ei tarvitse tai pidä joutua olemaan yksin vanhemmuuden kanssa.

Vaikka meillä on tarjolla jo nyt yksi tasa-arvoisimmista vanhempainvapaajärjestelmistä sekä yhteiskuntamme tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia kohdata vertaisiaan, ei mikään korvaa läheisten tarjoamaa tukea sekä esimerkkiä. Meistä jokainen voi vaikuttaa siihen, minkälaiseen sävyyn puhumme asioista ja miten hyväksymme muiden valinnat. Me voimme myös muistuttaa itseämme ja toisiamme siitä, että kaikkea ei tarvitse saada heti ja kaikessa ei tarvitse onnistua.

Kokoomusnaiset ovat vuosisatojen ajan tehneet työtä perheiden ja tasa-arvon puolesta, siksi pyydämmekin, että tulevaisuudessa me kaikki oppisimme arvostamaan erilaisuutta ja tekisimme asioita yhdessä yhteisölle. Meidän pitää tuoda käsitys vanhemmuudesta tähän päivään sillä ympäristömme on erilainen kuin ennen. Voisiko tehokkain lääke tähänkin olla erilaisuudesta iloitseminen?

Ida Rantanen
äiti ja varapj.
Lahden Kokoomusnaiset ry

7.3.2019

Arjen ympäristötekoja

Nuorilla ja nuorilla aikuisilla on suuri ilmastohuoli. Ahdistus voi lamauttaa, mutta toiminta, ja tieto siitä, että asioille tehdään jotain, auttaa: Juttele opettajan ja kaveriesi kanssa. Kerro huolestasi ja jaa ajatuksiasi! Kävele, pyöräile ja opettele kulkemaan bussilla. Tee yhteistyötä ja jaa muiden kanssa – jakamalla saat enemmän!  Maista uutta ruokaa ennakkoluulottomasti. Valitse lautaselle enemmän kasviksia. Opettele koodaamaan ja käyttämään teknologiaa. Tee itse pelejä!  Kun tarvitset uutta, selvitä mikä on laadukasta ja hanki kestävää. Kaiken ei tarvitse olla uutta ja kaikkea ei tarvitse omistaa.  Liiku luonnossa ja ulkoile! Saat hyvän kunnon, terveyttä ja hyvää mieltä.  Korjaa, kunnosta ja valmista itse ruokaa. Opettele uusia taitoja. Lajittele roskat roskiksiin.

Me aikuiset siirrämme elämäntapojamme uusille sukupolville, vaikka haluaisimme opettaa heille kestävämpää elämäntapaa.  Mitä jos opettaisimme lapset ja nuoret katsomaan tuotteiden alkuperää, kasvattamaan itse ruokaa, korjaamaan ja kunnostamaan rikki mennyttä, hyödyntämään olemassa olevia resursseja ja toimimaan osana jakamistaloutta?  Mitä jos opettaisimme ajamaan sähköpyörää, käyttämään julkista liikennettä, kokkaamaan itse, ja innovoimaan palveluita tuotteiden sijaan?  Mitä jos opettaisimme keräämään roskat luonnosta ja tarkkailemaan lähivesistöjen kuntoa? Mitä jos opettaisimme asentamaan ja huoltamaan aurinkopaneeleita ja valitsemaan kestävän sähkösopimuksen? Voisimmeko ilmastotietoisuuden lisäksi levittää kestävyysosaamista?

Energiamurros on tulossa, se on hyvä aikuisten ymmärtää. Nuoret tarvitsevat uusia taitoja. Suomalaisilla on samalla hyvät bisnesmahdollisuudet energia-, vesi- ja kiertotalousasioissa. Tulevaisuus ei ole luopumista, vaan täynnä toivoa!

Heinolan Kokoomusnaiset ry

Kokoomus.fi - Kokoomuslaisia keinoja ympäristöhaasteisiin: Vapaus tarvitsee vastuuta