Hämeen Kokoomusnaiset ry: Väkivalta pois kiekkokaukalosta!

15.9.2012

Viime aikoina on puhututtanut jääkiekkoväkivalta. Syyskuun alussa HIFK:n ja Jokereiden välisessä European Trophy-sarjaan kuuluvassa ottelussa annettiin peräti 227 jäähyminuuttia ja kahdeksan henkilöä – valmentajat mukaan lukien – komennettiin suihkuun. Lisäksi Jokereiden Semir Ben-Amor hyökkäsi HIFK:n kapteeni Ville Peltosen kimppuun takaa taklaten. Myöhemmin on tullut esiin seikkoja, jotka antavat viitettä siihen, että hyökkäys olisi suunniteltu ja käsky sille olisi tullut valmennusportaasta.

Jääkiekon SM-liiga on nyttemmin käsitellyt asiaa. Usealle pelaajalle ja valmentajalle on langetettu pelikieltoja. Molemmat seurat saivat myös sakot ja pelaajien palkkoja pidätetään. Lisäksi julkisuudessa on esitetty välillisiä vaikutuksia, kuten sponsorisopimusten päättymisiä.

Jääkiekko on Suomen suosituimpia urheilumuotoja. Se kiehtoo tuhansia ja taas tuhansia niin ottelutapahtumana kuin harrastelajinakin. Jääkiekkoa seuraavat sekä aikuiset että lapset. Monille pienille jääkiekon harrastajille jääkiekkoilijat ovat suuria idoleita ja sankareita. Erityisesti lapsia varten on jääkiekkoilijoiden näytettävä esimerkkiä siitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Toista ihmistä ei saa tahallisesti teloa, ei koulussa, ei pihalla, ei harrastusten parissa – ei jääkiekossa!

Hämeen Kokoomusnaiset katsoo, että jääkiekkokaukalo ei ole mikään erillinen yhteiskunnan saareke. Kaukalossa on voimassa yhteiskunnan säännöt ja lait. Väkivalta on väkivaltaa jääkiekossakin. Syyskuisen ottelun tapahtumia on tutkittava kuin mitä tahansa vahingontekoa. Lisäksi lajin itsensä on aloitettava vakava työ väkivallan kitkemiseksi.

Lisätietoja: Piirihallituksen jäsen Pirjo Savolainen, gsm 040 673 2978 tai järjestösihteeri Tarja Mäki-Punto-Ristanen, gsm 050 525 3660