Hämeen Kokoomusnaisten syyskokouksen kannanotto: Lasten ja nuorten tukeminen kannattaa

18.11.2013

Yksilön ja yhteiskunnan kannalta on tärkeää, että lapset saavat hyvän kasvupohjan jo varhaisessa iässä. Tunne saamastaan huomiosta ja huolenpidosta lisää lapsen itsetuntoa ja vahvistaa kasvua. Asiantuntijoiden mukaan suomalaisen lapsen köyhyys ei nykyisin ole vain taloudellista, vaan myös aikuiselta saadun ajan puutetta. Tämän voi aiheuttaa vanhempien työelämän vaativuus tai muu syy, joka luo vanhemmille ylimääräisiä paineita ja ajankäytön kohdistamista toisaalle. Myös avio- ja avoerot ovat yleistyneet viimeisten vuosikymmenien aikana vaikuttaen osaltaan lapseenkin. Mihin tahansa perheeseen voi lisäksi osua sairautta, onnettomuuksia, kuolemantapauksia ja muita odottamattomia tilanteita. Ne vievät aikuiselta paljon energiaa ja huomiota. Silloin lapsi tai nuori voi kokea jäävänsä syrjään.

Harrastusmahdollisuudet ovat useille lapsille arkipäivää. Perheen yllättävät tapahtumat saattavat tehdä harrastusten parissa jatkamisen lapselle kuitenkin mahdottomaksi. Moniin harrastuksiin liittyy kustannuksia osallistumismaksujen tai välineiden osalta. Jokainen aikuinen tietää, että harrastuksen päättymisestä saattaa seurata kaveri- ja ystäväyhteisöistä putoamista. Porukassa pysyminen on tehokkainta syrjäytymisen ehkäisyä.

Hämeen Kokoomusnaiset haluaa kiinnittää huomiota siihen, että lähimmäisten apu – pienempikin – voi olla joskus korvaamattoman tärkeää. Apua voi rahallisen tuen sijasta tai ohessa ojentaa antamalla lapselle aikaansa ja huomiota, täydentäen näin vanhemmalla olevia voimavaroja. Tätä toimintaa tukevat erilaiset tahot.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön johtama Tukikummit-säätiö on yksi esimerkki toimintamuodosta, jossa kaikki lapsien ja nuorten hyväksi lahjoitettu rahallinen avustus menee lyhentämättömänä siihen tukeen, johon se on tarkoitettu. Se on mahdollista siksi, että taloudellinen tuki anotaan ja välitetään seurakuntien diakoniatyöntekijöiden kautta, jotka tuntevat paikallisen hädän ja tapaavat avun saajat kasvokkain. Tuella ei rahoiteta tarpeita, joista huolehtiminen kuuluu yhteiskunnalle. Tukikummien keräämä apu menee erityisesti yksinhuoltajaperheen lapsille ja nuorille. Tilapäisiin taloudellisiin tarpeisiin näitä avustuksia ei anneta rahana, vaan maksamalla laskuja, joilla mahdollistetaan harrastusvälinehankintojen lisäksi esimerkiksi lukion oppikirjoja tai kesäleirimaksuja.

Kirkon diakoniatyöntekijä voi toimia myös aikuisystävän välittäjänä. Apu ei edellytä seurakuntaan kuulumista.
Verratonta iloa lapselle tuottaa oman vanhemman lisäksi ystäväaikuiselta saatu aika.

Nuorten todellisuus on tehtävä tunnetuksi kaikille. Suurin osa heistä voi hyvin, mutta tänäkin päivänä jopa 65.000 nuorta on vaarassa syrjäytyä. Nuorisotakuu sanahelinänä ei auta eikä riitä. Vaikka jokaiselle nuorelle löytyisikin opiskelu- tai työpaikka, ei se vielä takaa pysymistä kiinni hyvinvoivassa ja sosiaalisessa elämässä, jossa nuorella on aikuisen tuki joka tilanteessa. Nyt tarvitaan todellisia toimia ihan meiltä jokaiselta. Tähän me suomalaiset kukin yksilöinä voimme vaikuttaa ja toimia ennaltaehkäisijänä.

Lisätietoja antaa: Merja Vahter, p. 0500 793680, merja.vahter@lh.lahti.fi