Kokoomusnaisten Toivakka: Suomi tasa-arvon ykkösmaaksi päätöksenteossa

13.6.2013

Kokoomuksen Naisten Liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Lenita Toivakka

Kokoomusnaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Lenita Toivakka iloitsee Suomen menestyksestä Euroopan kolmanneksi tasa-arvoisimpana maana. Toivakka kuitenkin muistuttaa, että tasa-arvo vaatii jatkuvaa työtä ja yhä uudet asiat sukupuolittuvat samaan aikaan, kun edistysaskelia tapahtuu. Toivakka on erityisen huolissaan siitä, että Suomi sijoittuu suorastaan surkeasti taloudellisen päätöksenteon tasa-arvossa.

”Kun ajatellaan suomalaisten naisten koulutustasoa, pitäisi kaiken järjen mukaan naisten määrä taloudellisessa päätöksenteossa lisääntyä. Naisten aliedustusta taloudellisessa päätöksenteossa ei voida selitellä pätevyyden puutteella,” Toivakka sanoo.

Toivakka ei tässä vaiheessa kannata kiintiöitä pörssiyhtiöiden hallituksiin. Hän kuitenkin vaatii, että asiasta on käytävä perusteellista keskustelua, sillä selkeästi miehillä ja naisilla on erilaiset lähtökohdat edetä työurallaan aina huipulle asti. Toivakan mukaan muutos vaatii sekä epätasa-arvoisten rakenteiden muuttamista että työelämän asenteiden tuuletusta, mutta myös naisten omaa tahtoa ja rohkeutta.

"Selittelyjen aika on ohi. Nyt on ryhdyttävä toimeen," Toivakka vaatii.

Euroopan tasa-arvoinstituutti (EIGE) julkisti tänään Brysselissä uuden sukupuolten tasa-arvoa EU:ssa mittaavan indeksin, jossa Suomi sijoittui kolmanneksi Ruotsin ja Tanskan jälkeen.

Lenita Toivakka, puheenjohtaja, 050-5122928